חיפוש מידע במקורות WeChat

חיפוש מידע במקורות WeChat

מאת רן בולדור  ●  17/03/2018

בכתבה הבאה נברר כיצד ניתן לאסוף מידע מפלטפורמת המובייל הסינית המובילה ויצ’אט

ויצ׳אט הפך בשנים האחרונות לפלטפורמה החברתית המובילה בסין. מעל 900 מיליון משתמשים, רובם ממדינה אחת. הניו יורק טיימס עשו על ויצ’אט סרטון מעולה, שווה לראות כדי לקבל מושג. זה לא סתם מקבילה של WhatsApp לצ’יטוטי מובייל, אלא אקו-סיסטם שלם. אפשר לצ’וטט שם כמו בואצאפ, להתעדכן על חיי חברים כבפייסבוק, לקרוא חדשות ושאר מידע כבגוגל, וכן לשלם על מגוון שירותים שדרושים לאדם – תחבורה ציבורית, מסעדות, משחקי סנוקר, ירקות מהמכולת השכונתית, ביקורי רופאים. הכל דרך הטלפון, באותה אפליקציה. עם יד על הלב, זאת אחת האפליקציות הידידותיות ביותר שאי פעם שירתו את האנושות.

הפופולריות הפכה את התשתית של ויצ’אט לאחת הדרכים המובילות להפצת מידע בסין. לפני 4-3 שנים הורגשה נטישה מסיבית של סינה וייבו (דמוי טוויטר, 400 מיליון משתמשים), הרשת החברתית המובילה לפני ויצ’אט. המגזר העסקי נאלץ להסתגל לרוח התקופה ולרדת למובייל בעקבות העם, והמון חברות הפקירו את דפי הווייבו ועברו לויצ’אט, שם הם זמינים בכף ידו של הצרכן.

מאז נוצר כל כך הרבה תוכן בויצ’אט, שפשוט אי אפשר לתת תמונת מודיעין ראויה רק על סמך מה שמוצג במנועי חיפוש. אם כל סין שם, חובה להיות בויצ’אט. אבל איך ניגשים לעורק המידע האינסופי הזה, שלא מאונדקס בגוגל ובבאידו?

הרובד החפיש של ויצ’אט

ויצ’אט הוא קודם כל תוכנה לסימוס מהיר, ולכל משתמש יש פרופיל. במובן הפייסבוקי של המילה, עם טיים ליין, לייקים ותגובות לפוסטים. אפשר לצ’וטט עם האדם ובמקביל לעיין במעשיו כפי שתיעד. על זה נבנתה שכבה של קבוצות דיון, כמו בואצאפ, שיכולות לשמש כמקומות מפגש של 500-2 איש. שתי השכבות האלה פרטיות במהותן, ופתוחות רק למי שקיבל אישור מהמשתמש/אדמין.

קבוצות ויצ’אט ניתן עקרונית לחפש דרך כמה אגרגטורים פורצי דרך ברשת, כמו Weixinqun, אבל תשתית החיפושים בקבוצות עוד בראשית הדרך, וממילא זה מסייע רק בידיעה על קיומן של קבוצות, ולא פותר את בעיית הגישה לתוכן, שמערבת פנייה למפעיל הקבוצה.

בחלוף הזמן שולבה בויצ’אט תשתית לשכבה נוספת של תכנים פתוחים לקהל, המוצעים דרך “חשבונות ציבוריים” (公众号). לחשבונות האלה ניתן לגשת בלי בעיה וכן לחפש בהם. התוכן הציבורי מיוצר ע”י מיליוני חברות, ארגונים ובלוגרים חובבים, על כל נושא תחת השמש. חברות נוטות לפרסם חומר שיווקי על עצמן, ארגונים ובלוגרים כותבים על כל דבר ומכל זווית. החל מברכות ראש שנה מקושטות בהלו קיטי וכלה בסקירות אנליסטים ופרסומים ממשלתיים, עולם של מידע.

חבלי מידע

בצורה הקלאסית, כמו שהתכוונו בויצ’אט, חיפושי תוכן נעשים בטלפון עצמו, עם מנוע חיפוש די חזק של האפליקציה עצמה, שהשיקה רק באמצע 2017. החיפוש מסנן לפי תאריכים או פופולריות, וניתן לעיין בתוצאות בסמארטפון, ואפילו לשתף את הלינק של הידיעה ולשלוח למייל לעיבוד מאוחר יותר.

בקיצור, מסורבל להחריד. אי אפשר לעבוד עם טלפון בצורה נוחה, במיוחד אם צריך לסנן מאות פוסטים וכתבות ביום ולהפיק תובנות. גם בסופו של דבר צריך כלים לטיפול בשפה הסינית עצמה, כמו מילון Pera-Pera הגאוני, ומנועי חיפוש זמינים לשאילתות נגזרות. אין מנוס מישיבה על מחשב.

האמת, ויצ’אט חשב על אנשים שמשתמשים בכלי למחייתם, וב-2015 השיק גירסת PC לאפליקציה. עכשיו אפשר להתקין תוכנה על המחשב, שמסתנכרנת לחשבון בטלפון בהצגת קוד QR, ואז ניתן לנהל את כל המגעים בויצ’אט דרך המחשב. למרבה התסכול, הגירסה למחשב אמנם מאפשרת לנהל צ’יטוטים עם חברים וקבוצות, אבל הרובד הציבורי לא קיים כלל, ולא זמין לחיפושים. עוד מבוי סתום.

מנוע Sogou להצלה

למרבה המזל, חברת Tencent (בסינית 腾讯), ענקית האינטרנט שויצ’אט בבעלותה, רכשה 30% מחברת Sogou (סינית 搜狗), המפעילה מקלדת וירטואלית פופולרית ואת אחד משלושת מנועי החיפוש הסיניים המרכזיים. אחת התוצאות העקיפות של המהלך – באישורה של טנסנט, משנת 2015 מנוע סוגואו מציע חיפוש בחשבונות ויצ’אט ציבוריים.

זה לא כלי מושלם, וחלק ממגרעותיו מצערות, אך כיום זהו השירות היחיד ברשת שבו תוכני ויצ’אט נגישים לצפייה וחיפושים בעמדת עבודה שאינה סמארטפון. לא פחות ממהפכה מידענית, במיוחד כשהכלי מגיב למרכאות ומציע תחימה בזמן, ולא דורש אפילו רישום בתמורה.

דף הנחיתה של מנוע סוגואו נמצא כאן, וככה הוא נראה.

בין יתר הטאבים נמצא את 微信, ויצ’אט בסינית. לחצו על הלינק, והגעתם.

בדף הנחיתה סוגואו מציע כתבות חמות בויצ’אט, ומימין – עשר מילות החיפוש הכי פופולריות. בואו לשם המחשה ונחפש קלות את בירה צ’ינגדאו, אחת הבירות החזקות של סין (במסך למטה).

המנוע מביא תוצאות די עדכניות ממגוון מקורות (אותם חשבונות ציבוריים), גם כלליים וגם המופעלים ע”י צ’ינגדאו עצמם, סה”כ 2,500 תוצאות בלי מרכאות, ועם מרכאות – 5,000… תמוה מאוד, אבל יש עם מה לעבוד.

מימין למעלה יש טאב של “כלי חיפוש” (搜索工具), המאפשרים חיתוכים בין תאריכים, פוסטים רק עם תמונות או וידאו, וכן הצלבה עם חשבון ספציפי. חיתוכי הזמן יעילים מאוד, אך לא מאפשרים סידור תוצאות לפי תאריך, חסרון גדול שלא ברור למה סוגואו לא מציעה לו מענה.

חוץ מחיפוש כללי של מילות מפתח, סוגואו גם מציע אפשרות לחפש ספציפית לפי שם חשבון, דהיינו להזין מילת חיפוש ולקבל רק מקורות ששמם מכיל את המילה. צריך להוריד את הכובע ולהגיד שחיפוש ממוקד מקורות כזה הוא רעיון חדשני בקנה מידה עולמי. גוגל לא מציע כזה דבר. יש פה התחשבות גדולה באוספי מידע, כאשר הרעיון הוא לספק למחפש כמה שיותר מקורות מידע שרלבנטיים לעניינו.

במקרה של חברה כמו צ’ינגדאו, חיפוש כזה יכול בן רגע לספק לנו תשתית למיפוי גיאוגרפי של נוכחות החברה ולניטור פעילות ברמה המקומית. כבר בעמוד התוצאות הראשונות אפשר למצוא, לצד שני חשבונות כלליים מעודכנים, את החשבונות שמייצגים את סניפי בירה צ’ינגדאו במחוזות בייג’ינג, שאנדונג, חוביי וחנאן.

וכן הלאה מחוזות וערים. כל חשבון מספק מידע על פעילות מקומית סביב המותג. כמובן שכמו בכל חיפוש יש הרבה זבל לסנן, אבל הפוטנציאל ברור. חלק מהחשבונות מעודכנים יותר מאחרים וחלק פעילים יותר, עם ממוצע פעילות חודשי של 20-10 פוסטים.

בעיות עם סוגואו

יש כמה מגרעות גדולות עדיין לחיפוש בסוגואו לעומת גרסת המובייל. העמודים במובייל מספקים מידע יקר כמו מס’ צפיות לעמוד, לייקים ותגובות. האפ’ גם מאפשרת סידור תוצאות לפי זמן ואפילו לפי כמות צפיות. כל זה לא קיים בסוגואו. גם כשמחפשים בתוך חשבון ציבורי מסוים ולא מדף התוצאות הכללי, אפשר לגלול רק 10 פוסטים אחורה, וזהו.

והדבר הכי גרוע – הלינקים בסוגואו פגי תוקף. לינק מויצ’אט בטלפון נראה ככה:

http://mp.weixin.qq.com/s/igly6tH42zje_z0Dgxmykw

לעומתו לינק של אותה הכתבה דרך סוגואו ייראה ככה:

https://mp.weixin.qq.com/s?src=3&timestamp=1518816172&ver=1&signature=wMlY0KV9fTQqadVi**NQnCBwem1NfBRjZNAivMEXY76jLQb*y08alwU-0xzCauBM1gAxefgpSCRyeTqGw5PJrGPI225AV1iOqBMrk-abmU52MNjtSoY6cmm23y2ihdOnIQTMZHWZ*4CBgYVr4bXlDA==

אין קשר בין הלינקים, ואין דרך לזקק את הלינק המקורי, ואחרי יום-יומיים הלינק מסוגואו כבר לא יהיה רלבנטי.

הטבלה הבאה מסכמת יתרונות וחסרונות בשימוש בסוגואו ויצ’אט בהשוואה לגרסת המובייל. בשורה התחתונה, אין כרגע תחליף לגישה שסוגואו מציע ליושבי מקלדת, ונקווה שהם יכניסו שיפורים בכלי בהמשך, ואפילו יותר טוב – שיקומו להם מתחרים ראויים. עד כאן חיפושים בויצ’אט, הלוואי וישמש אתכם נאמנה.

סוגואו ויצ’אט – יתרונות וחסרונות

יתרונות

חסרונות

פחות כאבי צוואר

לא מראה מדדי פופולריות (מס’ צפיות, לייקים)

לא צריך אפילו להירשם כדי לגשת למידע

אין שיח חברתי (תגובות)

ממשק חיפוש איכותי, מרכאות עובדות

אין סידור לפי זמן או פופולריות

תחימה בזמן

חיפוש ישר בחשבון מביא רק 10 תוצאות אחרונות

מאפשר חיפוש לפי מקורות

הלינקים זמניים, ותוך יום-יומיים כבר פג תוקפם

 

נ.ב. משמח – נכון לאמצע פברואר נראה שמנוע 360 (או Qihoo) החל אף הוא להביא תוצאות מויצ’אט. התוצאות מופיעות במסך החיפוש הרגיל, לצד תוצאות רשת אחרות, אך אין חוקיות לתוצאות, ובינתיים אין דרך לסנן את החיפוש רק למקורות ויצ’אט, כמו שסוגואו מציע.

 

 

תגובות

  • www.urdunewtrend.com | תגובה
    18/03/2018 ··· 00:25

    That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere.

    Brief but very precise information… Thanks for sharing this one.

  • Abhishek | תגובה
    10/12/2018 ··· 17:28

    Привет перевод

  • Abhishek | תגובה
    10/12/2018 ··· 17:29

    Hello test

  • הגיבו לכתבה

    Your email address will not be published. Required fields are marked *